top of page
Writer's pictureCoach Fadzil

Emas mencecah $2,400 menjelang 2028 apabila ketegangan geopolitik meningkat


Menurut Pierre Lassonde, Pengerusi Emeritus Franco-Nevada dan CEO Fireside Investments, harga emas akan meningkat setinggi $2,400 setiap auns dalam tempoh lima tahun akan datang, kerana negara-negara seperti Rusia mencari peluang untuk mengeluarkan dolar Amerika Syarikat (AS) selepas dolar digunakan sebagai senjata dalam konflik Ukraine. Beliau juga meramalkan bahawa sistem mata wang berganda mungkin akan muncul menjelang tahun 2028.


Lassonde melihat bank-bank pusat membeli lebih banyak emas seiring dengan ketegangan geopolitik yang meningkat di seluruh dunia. Pembelian emas bank pusat pada tahun 2022 adalah yang tertinggi sejak 1950, dengan pembelian emas sebanyak 1,136 tan. Lassonde berpendapat bahawa bank-bank pusat, terutamanya di BRICS (Brazil, Russia, India, China, dan South Africa), membeli emas sebagai persediaan untuk mencipta alternatif kepada dolar Amerika Syarikat sebagai mata wang simpanan.


Menurut Lassonde, negara-negara BRICS bimbang tentang pengaruh AS dalam urusan mereka, dan menolak dari dolar AS akan membantu mereka untuk memperoleh lebih banyak autonomi. Beliau juga mengatakan bahawa ekonomi Amerika Syarikat akan mengalami resesi dan kejatuhan pasaran saham pada tahun 2023, dan kekacauan ekonomi yang akan berlaku akan memberi manfaat kepada emas.


Lassonde menekankan bahawa saham emas akan berkinerja baik dalam tekanan ekonomi, dan beberapa pelabur akan terus membeli saham emas kerana saham emas mempunyai dividen yang akan mengekalkan saham tersebut. #CFGOLD

104 views0 comments

Comentários


bottom of page