top of page

Inilah yang diperhatikan oleh Jeffrey Gundlach dalam harga emas

Jutawan "Bond King" Jeffrey Gundlach berkata emas telah menunjukkan prestasi yang baik tahun ini, dan kini ia perlu melepasi purata pergerakan 200 hari pada asas mingguan untuk menghantar isyarat yang lebih menaik.

"Emas [telah] mencatat prestasi yang baik tahun ini. Kami melihatnya dari segi dolar, dan dolar masih meningkat dengan ketara pada tahun ini, walaupun ia berada di bawah paras tertingginya. Tetapi emas nampaknya stabil sekitar 200 hari pergerakannya. purata," kata Ketua Pegawai Eksekutif DoubleLine Capital Gundlach semasa siaran web yang disiarkan minggu lalu.


Emas melepasi purata pergerakan 200 hari pada hari Selasa, tetapi untuk ia benar-benar membuat perbezaan, logam berharga itu perlu mempunyai penutupan mingguan di atas paras itu, menurut Gundlach. Purata pergerakan 200 hari adalah sekitar $1,821 seauns. Dan pada hari Selasa, niaga hadapan emas Comex Februari terakhir didagangkan pada $1,823.10, naik 1.72% pada hari itu.


"Bergerak di atas purata pergerakan 200 hari adalah agak menarik. Kami mahu melihat penutupan mingguan, bukan hanya sehari," kata Gundlach.


Ketua Pegawai Eksekutif DoubleLine Capital menunjukkan tingkah laku ramalan emas apabila menerangkan sebab emas mula naik. "Mungkin ini adalah ramalan, menantikan dolar yang lebih lemah... Dolar telah memuncak," katanya.


Selain itu, Gundlach mengingatkan pelabur bahawa disebabkan oleh kekuatan dolar, emas naik dalam banyak mata wang lain. "Apabila anda memikirkan emas dari segi dolar mendatar, ia meningkat dalam banyak mata wang lain," katanya.


Dan pada tahun 2023, Rizab Persekutuan mungkin akan menjadi lebih dovish daripada bank pusat lain, yang mana pedagang dolar sudah boleh jangkakan, tambah Gundlach.


The Fed akan mengurangkan kadar tahun depan


Ketua Pegawai Eksekutif DoubleLine Capital berkata beliau melihat Fed bergerak 50 mata asas lagi pada hari Rabu, kemudian 50 mata asas lagi pada Februari, dengan kadar berpotensi memuncak pada 5% tahun depan.


Tetapi apa yang penting untuk tahun depan ialah apabila Fed mencapai 5%, ia tidak akan dapat mengekalkan kadar pada tahap itu untuk lebih daripada satu mesyuarat, dan ia akan dipaksa untuk mengurangkan. Gundlach menunjuk kepada pasaran bon sebagai asas untuk ramalannya.


"Anda mendapat 5%, anda mengulanginya, dan kemudian pasaran fikir ia akan mula jatuh," katanya. "Pasaran bon menetapkan harga kerana kadar dana Fed setahun [kemudian] akan sama dengan kadar dana Fed pada mesyuarat Disember. Ini membuatkan saya tertanya-tanya mengapa perlu bersusah payah dengan kenaikan ini? Gali lubang hanya untuk mengisinya masuk semula."


Gundlach memberi amaran bahawa Fed mungkin tidak mencapai 5% kerana data "melemah terlalu cepat."


Tinjauan inflasinya juga menyerlah — Gundlach melihat inflasi turun kepada 4.5% pada pertengahan tahun depan dan kemudian bergerak ke arah 3%. Tetapi jika Fed berjaya menurunkan tekanan harga ke tahap tersebut, maka penurunan itu tidak akan berhenti di situ. Gundlach tidak menolak inflasi negatif.


"Sekiranya inflasi turun sehingga 3% - kira-kira setahun dari sekarang - saya meramalkan ia tidak akan berhenti di situ. Kadar inflasi akan berada jauh di bawah itu. Sama seperti ia melepasi secara mendadak pada tahun 2021, ia akan melampaui pencapaian yang munasabah pada kelemahan. CPI akan turun jauh di bawah 2%, mungkin negatif. Dalam kes ini, anda akan mempunyai rali bon besar-besaran," jelasnya.


Mengenai memiliki komoditi, Gundlach berkata untuk menunggu pasaran membuktikan dirinya terlebih dahulu. "Adalah masuk akal untuk menunggu... Saya ingin melihat pasaran komoditi mendapat sedikit kekuatan dan bergerak di atas purata pergerakan 200 hari," katanya.




27 views0 comments