top of page
Writer's pictureCoach Fadzil

Mengapa Ghana mahu menukar emas untuk bahan api?

Syarikat perlombongan besar di Ghana perlu menjual 20% daripada emas bertapis mereka kepada bank pusat negara itu bermula pada 1 Januari 2023, menurut Naib Presiden Mahamudu Bawumia. Ini adalah sebahagian daripada rancangan yang lebih besar oleh kerajaan untuk berdagang emas untuk bahan api.



Mesej itu disiarkan di laman Facebook Bawumia. "Bank Ghana dan Syarikat Pemasaran Mineral Berharga (PMMC) akan berkoordinasi dengan syarikat perlombongan berskala besar untuk memastikan pematuhan arahan ini," kata naib presiden itu.


Harga emas akan ditetapkan melalui harga spot, tambahnya. "Emas yang akan dibeli oleh Bank of Ghana dan PMMC akan berada dalam cedis pada harga spot tanpa diskaun."


Bank of Ghana akan membeli emas daripada pelombong berskala besar seperti Newmont Corp., AngloGold Ashanti Ltd., dan Gold Fields Ltd., kata jawatan itu.


Pelombong berskala kecil juga telah diarahkan untuk menjual emas mereka kepada Precious Minerals Marketing Co milik kerajaan, tetapi jumlahnya masih belum dinyatakan.


Ghana ialah pengeluar emas terbesar di Afrika, menyumbang 117.6 tan pada 2021. Dan kini, kerajaannya mahu menggunakan kedudukan ini untuk membuat rancangan untuk membeli bahan api dengan jongkong dan bukannya dolar A.S. Walaupun merupakan pengeluar minyak mentah, Ghana telah mengimport produk minyak bertapis sejak 2017 berikutan letupan di satu-satunya kilang penapisannya.


Idea menggunakan emas berpunca daripada keperluan untuk membendung inflasi dan mengehadkan penurunan nilai cedi, mata wang negara, menurut kerajaan.


Dasar baharu itu dirancang untuk suku pertama tahun depan, dan ia "menukar secara asasnya imbangan pembayaran kami dan dengan ketara mengurangkan susut nilai berterusan mata wang kami," kata Bawumia.


Inflasi negara mencecah 40.2% pada bulan Oktober. Dan sejak awal tahun, cedi turun lebih daripada 53%, menurut menteri kewangan Ghana Kenneth Ofori-Atta. Penurunan itu menjadikan cedi salah satu mata wang berprestasi paling teruk di dunia.


Susut nilai mata wang tempatan berbanding dolar AS juga telah meningkatkan stok hutang asing Ghana sebanyak USD$6 bilion pada 2022, kata menteri itu ketika membentangkan bajet 2023 minggu lepas.


Ghana telah cuba mendapatkan bantuan kewangan sehingga $3 bilion daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF). Negara ini menghadapi pembayaran khidmat hutang yang tinggi dan pendapatan yang rendah kerana ia melawan kejatuhan ekonomi daripada pandemik COVID-19 dan kesan berterusan perang di Ukraine.


Tahun lepas, Ghana mengumumkan program pembelian emas domestik pertamanya untuk menggandakan pegangan emas rasminya. Negara telah membeli emas daripada pelombong.


"Selain daripada manfaat kepelbagaian emas untuk portfolio rizab kami, program pembelian emas domestik akan membuka jalan kepada [bank pusat] untuk mengembangkan rizab pertukaran asingnya untuk memupuk keyakinan, meningkatkan kestabilan mata wang, mewujudkan persekitaran yang lebih menarik untuk langsung asing. pelaburan dan pertumbuhan ekonomi," kata bank pusat Ghana tahun lepas.


Pada 2021, rizab asing negara hampir $11.00 bilion, dengan rizab emas sebanyak 8.77 tan.


Berita Ghana membeli 20% emas tempatan pelombong adalah satu lagi petanda bahawa negara mula menggunakan emas dengan cara baharu, kata ahli strategi logam MKS Nicky Shiels.


"Ghana ialah pengeluar emas terbesar di Afrika (mengatasi S.A pada 2018) dengan pengeluaran lombong tahunan sebanyak 130 tan, meningkat 30% daripada 10 tahun lalu. Mengewangkan 1/5 daripada ini, atau 26 tan tahun depan, akan menjana $1.5 bilion pada harga semasa dan bertujuan untuk menambah rizab antarabangsa kasar mereka yang semakin berkurangan pada hanya $6.6bn, menukar imbangan pembayaran mereka dan mengurangkan tekanan ke atas Cedi dengan ketara," tulis Shiels.


Penyahdolarisasi menjadi lebih ketara tahun ini apabila negara-negara bukan Barat melihat untuk beralih daripada dolar untuk membantu menstabilkan mata wang mereka yang jatuh.


"Semakin lama perang Rusia berterusan, semakin kita patut melihat perdagangan tukar barang ini di mana negara-negara bukan barat dengan senang hati 'menyahdedollarisasi/mengkomoditi semula' dan memintas AS$ terutamanya jika ia bermakna mengambil masuk (disahkan - Venezuela, Rusia, Iran dll. ) komoditi pada diskaun," kata Shiels pada hari Isnin.


Kesan potensi ke atas harga emas tidak begitu jelas, kerana negara yang menerima emas sebagai bayaran hanya boleh menjual logam berharga itu.


"Ia menurun dalam jangka pendek. Krisis ekonomi boleh menyebabkan negara pemegang emas (Rusia, Ghana dll) untuk mengewangkan emas, bukan meningkatkan pegangan emas," Shiels memberi amaran. "Ia berpunca daripada latar belakang pasaran. Dalam pasaran menurun, asas akan mempercepatkan penurunan. Dalam pasaran menaik, penggalak kepada sentimen [dan] oleh itu minat pelabur & runcit selanjutnya berkemungkinan akan mengimbangi aliran emas sebenar. Emas pada masa ini agak pasaran neutral / sedikit menaik … jadi berita adalah sesuatu untuk dipantau."


Langkah Ghana juga dibuat selepas Majlis Emas Dunia melaporkan bahawa pembelian emas daripada bank pusat mencapai rekod pada suku terakhir.


Sejumlah hampir 400 tan dibeli oleh bank pusat pada suku ketiga, paling banyak dalam rekod. Setakat ini, bank pusat membeli 673 tan, lebih daripada jumlah tahunan lain sejak 1967 - apabila dolar A.S. masih disokong oleh emas.

61 views0 comments

Comments


bottom of page