top of page
Writer's pictureCoach Fadzil

Emas adalah aset 'utama' untuk 3 tahun akan datang - BofA

Pelabur emas telah melakukan banyak "soul-searching" selama dua setengah tahun yang lalu. Tetapi emas sebagai aset akan mengambil tempat penting dalam portfolio dalam tempoh tiga tahun akan datang, menurut Bank of America.

Logam berharga itu mengakhiri tahun secara mendatar dan sebahagian besarnya didagangkan ke bawah dan ke sisi sejak mencecah paras tertinggi baharu tersebut pada 2020. Tetapi ini kini akhirnya berubah.


"Minat terhadap emas telah disenyapkan pada suku kebelakangan ini berbanding kelas aset lain, sebahagiannya kerana kenaikan kadar sebenar dan USD yang lebih kukuh tidak menawarkan insentif untuk meningkatkan pendedahan kepada logam kuning," kata ahli strategi komoditi BofA Michael Widmer. "Faktor-faktor ini, antara lain, telah mendorong beberapa pencarian jiwa dalam kalangan peserta pasaran. Bagaimanapun, kami berpendapat bahawa kematian emas adalah pramatang."


Tinjauan makro untuk emas menjadi menaik pada 2023, dan itu akan bertahan sehingga sekurang-kurangnya 2026, Widmer menegaskan, memetik beberapa pemacu.


"Pertama, memang benar pelombong emas semakin membincangkan kebaikan mempelbagaikan kepada tembaga, dan data daripada rakan sekerja kami dalam penyelidikan ekuiti mengesahkan bahawa beberapa pelombong emas kanan telah memasuki logam asas. Walau bagaimanapun, melihat pecahan hasil menunjukkan emas akan kekal sebagai tunjang utama sehingga sekurang-kurangnya 2026. Kedua, latar belakang makro mengubah emas menaik; mengambil perspektif jangka panjang, analisis kami juga mengesahkan bahawa logam kuning boleh menjadi pempelbagai portfolio yang kuat," tulis Widmer.


Emas akan dilihat sebagai pempelbagai portfolio yang cekap tahun ini, dengan aliran keluar ETF, yang mempengaruhi harga tahun lepas, semakin berkurangan.


"Emas ialah aset yang tidak memberi hasil, jadi dasar monetari yang lebih ketat meningkatkan kos peluang, yang seterusnya tidak memberikan insentif untuk meningkatkan pendedahan kepada logam kuning. Ini telah menjadi sebab mengapa pergerakan harga telah diredam pada 2022. Itu berkata , kami menggariskan pada minggu lalu bahawa latar belakang makro-ekonomi kini semakin meningkat kepada emas, yang bermakna aliran keluar daripada ETF telah reda," kata Widmer.


Selain itu, industri emas telah mengusahakan piawaian ESGnya sendiri, itulah yang dilihat oleh lebih ramai pelabur besar apabila membuat keputusan pelaburan mereka. "Bertindak balas terhadap isu-isu ini, industri emas telah meletakkan piawaian yang boleh memberi keyakinan pelabur bahawa logam kuning telah dihasilkan dan diperoleh secara bertanggungjawab, termasuk Prinsip Perlombongan Emas Bertanggungjawab dan Panduan Emas Bertanggungjawab," tambah Widmer.


Nota itu juga menunjukkan bahawa emas dan Bitcoin mengikuti trajektori yang sangat berbeza dan pada dasarnya tidak berkorelasi pada ketika ini. Ini berbeza dengan hujah sebelum ini bahawa Bitcoin telah mengambil perhatian pelabur daripada emas.


"Emas dan mata wang kripto kadangkala dilihat bersaing untuk mendapatkan perhatian pelabur... Sudah tentu, kedua-dua kripto dan emas boleh menjadi alat pembayaran, penyimpan nilai dan sama ada merupakan liabiliti 'bukan manusia'," kata Widmer. "Dengan dunia menjadi multi-polar, titik terakhir adalah penting untuk bank pusat, terutamanya dalam pasaran baru muncul. Sehingga ketika itu, menjelang perang di Ukraine, Bank Pusat Rusia telah mengurangkan pegangan USD sementara pada masa yang sama masa meningkatkan pendedahan kepada emas."


55 views0 comments

Comments


bottom of page